ODRŽANA DRUGA CENTRALNA KONFERENCIJA ZA MEDIJE POVODOM 52.BITEFA

Sa konferencije za medije: (sa leva na desno) An-Loren Viguru, Alona Fišer Kam, Ivan Medenica, Ivona Jevtić, Miloš Latinović, Frank Bauman, foto: Marina Ilić



Na konferenciji je predstavljen celokupan glavni i prateći program 52. Bitef festivala, predfestivalske aktivnosti, festivalski centar, sponzori, partneri i prijatelji festivala.

Konferenciju je otvorio direktor Bitefa Miloš Latinović izrazima zahvalnosti svima koji su podržali festival uz posebnu zahvalnost osnivaču Sekretarijatu za kulturu Grada Beograda i  pokrovitelju Ministarstvu kulture i informisanja Republike Srbije, ustanovama uz čiju podršku ovaj međunarodni festival postoji više od pola decenije. Pored prisutnih govornika, predstavnika ambasada i kulturnih centara, Latinović je istakao podršku ambasade Švajcarske u Beogradu, kao i specijalnu podršku Delegacije Evropske unije u Srbiji koja je podršala Bitef u okviru obležavanja Evropske godine kulturnog nasleđa. Latinović je predstavio i sponzora festivala I&F McCann Grupu, koja i ove godine kroz podršku Bitefu daruje poklon Beogradu, Bitefu i ljubiteljima pozorišta, I&F McCann Grupa i njen osnivač Srđan Šaper odlučili su da nastave da podržavaju festival kao važan sponzor i partner Bitefa.

Ivona Jevtić, ispred Sekretatijata za kulturu Grada Beograda istakla je da joj je veliko zadovoljstvo što može da najavi Bitef festival, kao manifestaciju koja je od velikog značaja za grad Beograd, ali i izrazila zadovoljstvo zbog saradnje sa umetničkim direktorom Bitefa i čitavim Bitef timom i istakla inovativan i kreativan marketinški pristup menadžmenta Bitef festivala kojim je festival uspeo da obezbedi podršku velikog broja sponzora.

Međunarodni karakter Bitef festivala privlači i veliki broj inostranih partnera i ambasada koje prepoznaju njegov značaj na međunarodnoj pozorišnoj i izvođačkoj sceni. S tim u vezi posebnu zahvalnost bih izrazila ambasadama, kao i kulturnim centrima: SR Nemačke i Gete Institutu, ambasadi Izraela, Švajcarske, kao i Francuskom institutu u Srbiji, za podršku koju pružaju festivalu na predstavama na glavnom programu, istakla je Ivona Jevtić. Posebnu zahvalnost izrazila je i Delegaciji Evropske Unije u Srbiji koja je takođe podržala realizaciju ove gradske manifestacije.

Takođe, veliku podršku Bitef festival je dobio i od Vlade Republike Srbije, Kabineta predsednice Vlade, Ane Brnabić, koji u skladu sa svojom strategijom razvoja kulture i kreativne industrije u Srbiji identifikuje Bitef festival kao jednu od najznačajnijih kulturnih pojava.

Ambasadorka Izraela Alona Fišer Kam izjavila je da joj je veoma drago da se rad mladog izraelskog umetnika Nadava Barnee, nalazi u glavnom programu Bitefa. Reč je o multimedijalnom umetniku koji je istovremeno i muzičar, kompozitor, tekstopisac i dizajner svetla.

Njegov prvi album je nosio naziv o životu i smrti. Zanimljivo je da se jedan tako mladi umetnik bavi temama kao što je smrt, a PA'AM je instalacija u kojoj nema živih izvođača na sceni i sastavljena je od uspomena tri stvarne osobe, značajna izraelska umetnika koji se sećaju svoje mladosti i prošlosti. Tu se prepliću intimna sećanja, sa sećanjima koja su istorijske političke prirode. PA’AM na hebrejskom znači ,,jednom davno'', s tim što umetnik Nadav Barnea insistira na tome da se uvek zadrži originalan hebrejski naslov.

Frank Bauman, direktor Gete instituta, kome je ovo drugi Bitef od kada je na funkciji direktora, rekao je da je Bitef jedan od najznačajnijih festivala u regionu, koji od početka teži da prikaže nemačku produkciju, što je slučaj i sa ovim izdanjem festivala. Bauman je izrazio zadovoljstvo što će ove godine imati priliku da podgleda čak dve nemačke predstave - Večna Rusija i Gorki - Alternativa za Nemačku? i istakao značaj političkog teatra u današnje vreme.

Zapravo, ceo festival ima tu ulogu da otvori oči pubilci, kada su u pitanju te najznačajnije političke teme. Svi živimo u nekom sopstvenom mehuru i nismo svesni šta se dešava izvan njega. Prilično smo zatvoreni u određenim mišljenjima zajednice. Zahvalan sam Ivanu Medenici što je selektovao predstavu Večna Rusija, upravo zbog različitih diskursa i protivrečnosti koje ona sadrži, izjavio je Bauman.

An-Loren Viguru, kulturni ataše, ispred Francuskog instituta u Srbiji, izjavila je da joj je drago što je Francuski institut u Beogradu po 50. put partner Bitef festivala, kako glavnog, tako i pratećeg programa festivala. Viguru je mišljenja da je Bitef značajan festival koji učestvuje u procesu izgradnje evropskog integriteta.

Ove godine Svita br.3 'Evropa' svečano će otvoriti Bitef festival 14. septembra, dok će pretpremijera biti 13. septembra. Žoris Lakost, već je gostovao na jubilarnom 50. Bitefu predstavom Svita br.2, ali bih pozvala sve one koji tada nisu uspeli da pogledaju predstavu, da dođu da pogledaju Svitu br. 3 'Evropa',  jer se ne radi o nastavku predstave. Predstava je sačinjena je od materijala koji je Lakost skupljao sa drugim umetnicima iz čitavog sveta, govorima najrazličitije vrste, koji se razlikuju po boji glasa, ritmu, tonalitetu. . Sakupljeni materijal deo je Enciklopedije reči koji je izvor za mnoge njegove radove. U Evropi mozemo da čujemo različite diskurse koji su preplavljeni ksenofobijom, govorima mržnje i mi ne znamo kako da se postavimo prema tome. Smeh je veoma prisutan u predstavama Lakosta, zbog toga sto postoji discanca u temama koje tretira i cilj nije da nas obezhrabri vec omogući da se suočimo sa ovim temama.

Ivan Medenica, umetnički direktor festivala, predstavio je prateći program festivala, i konstatovao da pozorište mora da bude političko, da se hvata u koštac gorućim izazovima i problemima sveta sa kojima se danas suočavamo.

Da bi program festivala dobio  pravi kontekst, mora da bude podržan razičitim pratećim, teorijskim sadržajima debatnog karaktera. Sa prošlogodišnjom predstavom Olimp: U slavu kulta tragedije, i njenim prenosom na RTS-u, Bitef, ali i pozorište i kultura su prevazišli svoje granice i postali prvorazredna društvena tema. Kroz projekat Narodnog pozorišta u Beogradu Filozofski teatar, Srećko Horvat, vodeći filozof mlade generacije razgovaraće sa rediteljem Oliverom Frljićem sa željom da se ponovo uspostavi bliska veza između filozofije i pozorišta kao mesta za aktivno promišljanje društva i društvenih procesa, istakao je Medenica. Delegacija u Srbiji i EU info centar će na dan svečanog otvaranja pružiti svoje tumačenje koncepta ovogodišnjeg Bitefa kroz dva događaja: Debatu pod nazivom Izazovi savremene demokratije, i izložbu priređenu povodom obeležavanja Evropske godine kulturnog nasleđa - Pozdrav iz Srbije u foajeu Jugoslovenskog dramskog pozorišta.

Estetski fenomeni, odnosno tri pozorišne instalacije koje zatvaraju ovogodišnji Bitef biće povod da se na tribini Međuprostori vizuelne umetnosti i teatra, pokrene nedovoljno istražena tema i otvori diskusija o susretanju teatarskog u vizuelnoj umetnosti i obrnuto. Na tribini će učestvovati teoretičari, ali i umetnici koji se u svom radu bave instalacijama. Digitalizacija Bitefa je interaktivna prezentacija projekta u saradnji sa Univerzitetskom bibliotekom Svetozar Marković. U okviru ovog projekta, kompletna arhivska građa festivala je obrađena i biće postavljena na posebnom portalu čime će biti omogućen pristup i pretraga bogatog istorijata Bitefa.

Showcase domaćih pozorišta osmišljen je tako da zainteresovanoj publici omogući uvid u savremenu beogradsku pozorišnu produkciju kroz četiri predstave: Jami distrikt, Klošmerl, Režim ljubavi, Urnebesna tama.

Devetnaesta Bitef Polifonija pod naslovom „Kako si ti živ?“ koji je kao i program podstaknut konceptom 52. Bitefa, otvoriće dijalog kroz tri teme, inicijative, odnosno predstave kao ose i produbiti ga kroz različite radionice. U okviru programa Bitef Biblioteka, biće predstavljena najnovija izdanja stručne, teorijske literature vezane za pozorište i izvođačke umetnosti pozorišta. Tokom trajanja 52. Bitefa, tim festivala zajedno sa eksternim stručnjacima i mladim kolegama iz celog sveta, u cilju istraživanja i sticanja novih praktičnih iskustava, izvršiće „menadžersku vivisekciju“ nad Bitefom. Ovaj  međunarodni edukativni program kroz različite formate otvara prostor za dalji profesionalni razvoj i napredak u karijeri.

Kao i svake godine ostvariće se i značajna međuinstitucionalna saradnja, pa će festivalu svoja vrata otvoriti značajne ustanove i institucije kulture a predstave na glavnom programu biće održane u Narodnom pozorištu u Beogradu, Jugoslovenskom dramskom pozorištu, Beogradskom dramskom pozorištu, Pozorištu na Terazijama, Ateljeu 212, Bitef teatru, Sava centru, dok će festivalski centar i brojni prateći programi biti smšteni u Kombank dvorani i na Trgu Nikole Pašića.

Na kraju 52. Bitefa  biće dodeljene nagrade kao i svake godine: Grand prix Mira Trailović za najbolju predstavu u celini i Specijalna nagrada Jovan Ćirilov, Politikina nagrada i Nagrada publike.

Na kraju konferencije, Miloš Latinović zahvalio se sponzorima festivala koji su već dugo uz Bitef, kompaniji Srbija Gas, Coca Colla Hellenic Srbija, kao i partnerima festivala kompaniji Telekom Srbija i jedinoj domaćoj telekomunikacionoj kompaniji Telegrup koja podržava viosku umetnost pod sloganom IT is ART. Latinović je istakao da su vrednost Bitefa prepoznale i dve nove kompanije, Carnex koji obeležava 60 godina postojanja i Schweppes, i pozvao sve prisutne da nakon konferencije uživaju u proizvodima obe kompanije.

Prijatelji ovogodišnjeg Bitefa su Maksi supermarketi sa kojima Bitef pripremama program za najmlađe, a pridružila im se Raiffainsen banka, Deloitte, Tuborg, DM i mnogi drugi o kojima će se čuti više na narednim konferencijama, kao i kroz redovna saopštenja Bitefa.