Foto: Jelena Janković

Foto: Jelena Janković

Jovan Ćirilov je bio jedna od najvećih ličnosti srpske, jugoslovenske i evropske kulture, suosnivač, umetnički direktor i selektor BITEFA (Beogradski internacionalni teatarski festival), dugogodišnji upravnik Jugoslovenskog dramskog pozorišta, dramaturg Ateljea 212 (do 1985. godine), istaknuti teatrolog, književnik, hroničar društva i teatra, kolumnista, prevodilac, poliglota, leksikograf, karikaturista - interdisciplinarni autor 21. veka. Dobitnik je brojnih nagrada za stvaralaštvo i doprinos pozorištu i kulturi.

Rođen je u Kikindi 30. avgusta 1931.godine. Diplomirao je na Filozofskom fakultetu u Beogradu 1955. godine, kada počinje da radi u Jugoslovenskom dramskom pozorištu (JDP) kao asistent režije, zatim kao dramaturg i umetnički direktor. U periodu od 1985. do 1999. godine bio je na čelu te kuće kao njen upravnik. Podigao je ovu kuću na visoki, svetski nivo, negujući domaće dramsko stvaralaštvo i postavljajući na repertoar velika svetska dela s naglaskom na ona koja su do tada bila nepoznata beogradskoj sceni.  

U  proleće 1967. godine, na poziv Mire Trailović, osnivača i upravnika čuvenog beogradskog pozorišta Ateljea 212, postaje dramaturg tog teatra, u kome radi do 1985. godine. Tokom tog perioda ovo pozorište je prvo u Jugoslaviji igralo komade Gombroviča, Havela, Kohouta, Milera, Vampilova, Kanetija, Vitkijeviča, Aksionova, Kreca, Aksionova, Sladeka itd.

Od 2001. do 2007. godine je bio predsednik Nacionalne komisije Jugoslavije, a potom Srbije, pri Unesku.

Godine 1967. Mira Trailović i Jovan Ćirilov osnivaju najstariji i najznačajniji međunarodni pozorišni festival u ovom delu Evrope - Beogradski internacionalni teatarski festival (BITEF), čiji podnaslov Nove pozorišne tendencije karakteriše festival narednih pedesetak godina, ali ne kao smotru takozvanih avangardnih pozorišnih tendencija, već izbor onih predstava koje pre svega na nov način prikazuju svetsku klasiku ili uvode u svoju sredinu novu dramaturgiju koja ne mora imati eksperimentalni karakter i izoštrenu modernističku formu. 

 

Jovan Ćirilov je bio izuzetan poznavalac svetskog teatra. Vodio je BITEF kao selektor i umetnički direktor sve do svoje smrti. BITEF je Beogradu i svetskoj pozorišnoj sceni predstavio najveće ansamble i reditelje, imena avangarde i novog svetskog pozorišta, kao što su: Ježi Grotovski, David Esrig, Otomar Krejča, Viktor Garsija, Georgij Tovstonogov, Piter Gil, Džozef Čajkin, Ričard Šekner, Luka Ronkoni, Peter Šuman, Vilijam Gaskil, Viktor Garsija, Hans Licau, Ingmar Bergman, Meredit Monk, Frederik Flaman, Suzan Janković, Teatar de solej, Arijana Mnuškina, Living teatar, Šuji Terajama, Euđenio Barba, Anatolij Efros, Rože Planšon, Andrej Šerban, Piter Štajn, Jurij Ljubimov, Piter Bruk, Robert Vilson, Tadeuš Kantor, Piter Šuman, Lindsi Kemp, Pina Bauš, Elen Stjuart, Žan-Luj Baro, Alvin Nikolaj, Jozef Šajn, Jirži Mencel, Ežen Jonesko, Klaus Pajman, Sonja Vukićević, Pip Simons teatar, Pupilija Ferkevrk, Open teatar, Bred end Papit, Ridikulus teatar, Mers Kaningem, Anhel Fasio, Paolo Mađeli, Nuria Espert, Johan Kresnik, Roberto Čuli, Jan Fabr, Anžej Vajda, Teodoros Terzopulos, Žoan Grau, Gorčin Stojanović, Silvia Purkarete, Frederik Flaman, Jerži Jarocki, Aleksandar Lang, Andraš Urban, Anton Adasinjski, Vim Vandekejbus, Roman Viktjuk, Ljubiša Ristić, Haris Pašović, Dejan Mijač, Nenad Prokić, Slobodan Unkovski, La fura dels baus, Saša Valc, Meme Perlini, Jožef Nađ, Hajner Gebels, Alvis Hermanis, Kristof Martaler, Kristian Lupa, Jagoš Marković, Vito Taufer, Piter Zadek, Aleksandar Popovski, Valerij Fokin, Frank Kastorf, Sajmon Mekberni, Svetlana Vragova, Đorđo Streler, Ivan Popovski, Nikita Milivojević, Dušan Jovanović, Henrijeta Janovska, Kama Ginkas, Mecger i Simerman, Andrej Mogučij, Johan Kresnik, Sidi Larbi Šerkaui, Stiven Berkof, Tomas Ostermajer, Petr Fomenko, Oskaras Koršunovas, Kšištof Varlikovski, Johan Simons, Dijego de Brea, Revaz Gabriadze, Lojd Njuson, Eimuntas Nekrošius, Moris Bežar, Arpad Šiling, Kirsten Delholm, Moris Bežar, Romeo Kasteluči, Jirgen Goš, Boris Bakal, Janez Janša, Mihael Marmarinos, Tomi Janežič, Anželin Preljocaj, Fil Soltanov, Margaret Dženkins, Rene Poleš, Havier de Frutos, Branko Potočan, Borut Šeparović, Ana Tereza de Kersmaker, Mari Šuinar, Štefan Kegi, Konstanca Makras, Alen Platel, Lote van der Berg, Bojan Đorđev, Rodrigo Garsija, Ivo van Hove, Ema Dante, Miloš Lolić, Boris Liješević, Oliver Frljić i mnogi drugi. Mnogi su svetsku slavu počeli da stiču upravo u Beogradu.

 

BITEF je prvi međunarodni festival koji je dobio Specijalnu nagradu Evropske pozorišne unije (nagrada je Jovanu Ćirilovu uručena 9. aprila 2000. godine na svečanoj ceremoniji u Taormini, Sicilija) zato što je prevazišavši okvir jednog festivala, postao mesto intenzivne i produbljene razmene na kome su se, probijajući sve barijere čak i u vremenima najžešćih podela, suočavala pozorišna iskustva Istoka i Zapada, a u okviru utopijske vizije ujedinjene Evrope i neprestanog traganja za mirom.

Jovan Ćirilov je bio član žirija za Veliku evropsku nagradu za pozorište, član uprave Mitelfesta u Čividaleu u Italiji, a krajem 80-ih, dve godine selektor Festivala Mondijal u Nansiju u Francuskoj. Dobitnik je dve Sterijine nagrade - za kritiku i za životno delo, Oktobarske nagrade grada Beograda za celokupno stvaralaštvo, te nagrade Joakim Vujić za doprinos srpskom pozorištu. Bio je predsednik Nacionalne komisije pri Unesku (Jugoslavije, a potom Srbije) od 2001. do 2007. godine, a zatim predsednik Komiteta za kulturu Komisije. Od 1992. godine nosilac je francuskog odlikovanja Vitez umetnosti i književnosti.

Jovan Ćirilov je bio član Srpskog PEN centra u Beogradu. Pisao je za Student, Politiku (od 1956), Blic (od 1999), NIN, Ludus, Delo i mnoge druge časopise i listove. U novinama je pokretao svoje rubrike (Pozorištarije, Reč nedelje, Moji savremenici, Dnevnici). Bavio se leksikografskim radom i sastavio je nekoliko rečnika. Objavio je roman Neko vreme u Salcburgu (1980), knjige: Putovanje po gramatici, pesme (Nezavisna izdanja Slobodana Mašića, Beograd, 1972), Putovanje po pozorištu (Univerzitetska riječ, Nikšić, 1988), Uzaludna putovanja, pesme (Književna zajednica Kikinde, 1989), Dramski pisci, moji savremenici (Sterijino pozorje, Novi Sad, 1989), Pozorištarije (Zajednica profesionalnih pozorišta BiH, 1991), Reč nedelje, 1986-1995 (Grad teatar Budva, Oktoih, 1996), Pozorištarije (Grad teatar Budva/Oktoih, Podgorica, 1998), Najkraće drame na svetu (Kov, Vršac, 1999), Dnevnici (Grad teatar Budva, Oktoih, Podgorica, 1999), Pre i posle gneva, zbornik savremene britanske drame (Zepter Book Njorld, Beograd, 2001), Pre i posle Kose, zbornik savremene američke drame (Zepter Book Njorld, Beograd, 2002), Reč nedelje, 1995-2005 (Prosveta, Beograd, 2006), Svi moji savremenici (u dve knjige, Laguna, Beograd) i nekoliko filmskih scenarija (prikazanih u Veneciji, Moskvi i Puli).

U poslednjoj knjizi (Svi moji savremenici) sabrao je događaje, trenutke, priče i anegdote o poznatim ličnostima, kao što su Ivo Andrić, Tito, Žerar Filip, Jurij Ljubimov, Ježi Grotovski, Robert Vilson, Peter Handke, Nurija Espert, Dušan Makavejev, Žan-Pol Sartr, Džordž Soros, Nevenka Urbanova i mnogi drugi.

 

Autor je rečnika: Rečnik novih reči (Narodna knjiga, Beograd, 1982), Novi rečnik novih reči (Bata, Beograd, 1991), Srpsko-hrvatski rečnik varijanata/inačica (Stilos, 1989; Bata Orbis, 1994).

Ćirilov je preveo mnoga dela dramske književnosti, koja su potom izvedena na sceni.

Ćirilov se oprobao i kao reditelj - prvi put je 2004. godine režirao dramu Nedozvani, pesnika Momčila Nastasijevića, koja je premijerno izvedena u Centru za kulturnu dekontaminaciju u okviru Beogradskog letnjeg festivala (BELEF). Prema tekstu Miroslava Krleže iz 1926. godine režirao je predstavu Izlet u Rusiju 2012. godine, koja je premijerno izvedena u Centru za kulturnu dekontaminaciju (CZKD).

Bavio se i karikaturom, a na 43. BITEFU, 2009. godine, povodom 20-godišnjice smrti Mire Trailović, sa kojom je pokrenuo BITEF, predstavio se izložbom Moji savremenici u karikaturi. Među karikaturama nije bilo Mirine. Ćirilov je tada rekao da nije nikada crtao likove koji su mu bili najbliži.

Budućim pokolenjima ostavio je dragocen legat knjiga, dokumenata i neizbrisivi trag u našem pozorištu i kulturi.

Jovan Ćirilov je, uprkos teškoj bolesti, bio aktivan sve donedavno, uključujući i rad na 48. BITEF-u.

Sahranjen na Novom groblju u Aleji zaslužnih građana.