Фото: Маре Мутић

Фото: Маре Мутић

Горки - Алтернатива за Немачку? Берлинског позоришта Максим Горки, по речима уметничког директора Битефа Ивана Меденице, је представа која је послужила Фрљићу да, на уметнички врло оригиналан и инвентиван начин, и овог пута покреће своју омиљену тему: друштвену функцију театра, његов потенцијал за политички отпор. На њему својствен, квазидокументаран и импровизован начин, у првом делу представе он критички испитује политичку коректност у пријему глумаца у овај театар (предност мањинским групама), јер такав приступ и даље не одговара стварном проценту странаца у Берлину, а може и да направи позоришни „азил“ за етничке и друге мањине. У другом делу, покреће се питање да ли је једно прогресивно позориште, ако пристане на извесну гетоизацију и игру у систему, стварни отпор том систему, или само алиби за савест уметника?

Представом Шест лица тражи писца у продукцији Сатиричког казалишта Керемпух, Фрљић се обрачунава са хрватском десницом, посебно  њеним инсистирањем на такозваним породичним вредностима, у чије име сваки гест постаје прихватљив и оправдан. Како сам Фрљић за ову представу каже, она представља „радикално читање Пиранделовог класика у контексту хрватског десног популизма“.

Поред овога, Фрљић ће учествовати и у пратећем програму Битефа. У оквиру Филозофског театра, он ће бити гост филозофа и активисте Срећка Хорвата, а разговараће се о односу позоришта и тренутне друштвено политичке стварности.

О Фрљићу је недавно писао и британски недељник The Stage. The Stage покрива забавну индустрију, а посебно позориште. Основан је 1880. године, садржи вести, критике, мишљења, углавном усмерене на оне који раде у позоришту и сценским уметностима.

Извод из чланка:

The controversial director has received death threats, been sued by the church and accused of ‘inciting the audience to murder’. He tells Nick Awde why theatre must seek to create conflict and resist commodification…

Oliver Frljic made a rare foray to the UK last month to deliver the 2018 Society for Theatre Research’s Edward Gordon Craig Lecture at London’s Royal Central School of Speech and Drama. Entitled The Representational Weaknesses of Democracy and Theatre in the Early 21st Century, it proved a compelling introduction to the Croatian director’s working practices and vision, and yet, despite the adulation of the UK’s top spaces for European directors who make a stir, this is one maverick they might not be hiring.

Certainly things are never straightforward in the Frljic universe, even when appraising the basics of his art. “I used to say that theatre should be the mirror of society,” he muses. “But one that we can smash on the head of that same society. I don’t say this kind of thing any more - the cancer of cynicism ate up the naivete of my tender age.”

Читав текст на прочитајте на сајту The Stage.