Приказ Трибине „Међупростор визуелне уметности и театра"

Трибина је тематизовала и испитивала однос између визуелне уметности и позоришне праксе, тј. границу између, како то они називају, „white cube“ i „black box“.

Поводом 50 година од настанка програма „ликовни Битеф“ у Галерији 212 на челу са кустоскињом Биљаном Томић, овогодишњим програмом фестивал се вратио испитивању ових граница кроз три позоришне инсталације - Вечна Русија, ПА'АМ, Заоставштина, комади без људи. На трибини су учествовали: Доминик Ибер, сценограф и редитељ (Римини протокол), др Јелена Весић, независна истраживачица, кустоскиња, историчарка уметности и списатељица, др Ана Вујановић, независна културна радница, теоретичарка извођачких уметности и културе и драматуршкиња.

Једну од најинтересантнијих идеја изнео је Доминк Ибер причајући како повезује сцену са посматрачем не желећи да разбија простор између публике и сцене (тзв. 4. зид). Конструишући простор у позоришној пракси не изоставља се креација времена, тврди Доминик. Он објашњава да само дело остаје исто, било да се приказује у простору музеја или у позоришној згради. Једино што условљава промену јесте медијски оквир у којем је дело најављено. Да је позоришна исталација Заоставштина, комади без људи приказана у просторима, на пример, Музеја савремене уметности, а не у Позоришту на Теразијама, перцепција гледалаца била би другачија.

Како је Ана Вујановић уочила, постоје сличности  и разлике између садржаја на фестивалу пре 50 година и сада, али истиче да би оне захтевале посебну анализу.

Како је и др Дејана Сретеновић још на самом почетку трибине упозорио: ова тема би изискивала барем три дана дискусије.

Зато се надамо да ће Иван Меденица послушати тај предлог и продужити фестивал.