У среду 13. децембра, у римској Палати Венеција, у оквиру доделе европских позоришних награда „При Еуропа", одржана је панел дискусија посвећена обележавању педесет година од оснивања једног од најзначајнијих европских и светских позоришних фестивала - Битефа.
Догађај је испраћен са великом пажњом српских и међународних медија, позоришних професионалаца из свих делова света, критичара и уметника. На панелу су говорили неки од најзначајнијих театролога, критичара и познавалаца светског позоришта, док је модератор био Филип Вујошевић, драматург Битефа.
Жорж Бани, француски критичар и театролог румунског порекла и председник жирија Премија, истакао је значај Битефа у контексту континуитета који је успео да осигура захваљујући, пре свега, раду Јована Ћирилова, дугогодишњег уметничког директора Битефа. Говорећи о Ћирилову као селектору истакао је да је он имао много слуха за савете других, да свој укус није стављао изнад свега, да је стоички подносио и неуспехе представа на Битефу јер му је интерес фестивала био изнад свега: у јавности је био нападан због наводних политичких и других компромиса, али је управо његова тактичност и посвећеност омогућила да уопште данас будемо на месту на коме се налазимо и разговарамо о Битефу као о једном од најрелевантнијих европских позоришних фестивала.
Марина Давидова, водећа руска позоришна критичарка и селекторка неколико европских фестивала, истакла је да је за њу Битеф најзначајнији европски фестивал. По њеним речима, ако желите да напишете историју позоришта друге половине 20. века, заправо ћете написати историју Битефа, јер је то једини фестивал на коме су истовремено гостовала сва најзначајнија позоришна имена са обе стране блоковске поделе из времена Хладног рата.
Јун-Чеол Ким, доскорашњи уметнички директор Националног позоришта Јужне Корејеи почасни председник Међународног удружења позоришних критичара, истакао је значај Битефа за промовисања азијског позоришта у Европи, али и за ширење европског савременог позоришта у Азији, истичући пример трупе Римини Протокол која је захваљујући Битефу постала позната у Јужној Кореји и тренутно тамо вишеструко присутна. Као најновији амбасадор Битефа, који је фестивал упознао 2006. године, потом био и у његовом жирију 2016. године, Јун-Чеол Ким говорио је о способности београдског фестивала да препозна најважније позоришне феномене и да их контекстуализује.
Надовезујући се на речено, Иван Меденица, уметнички директор Битефа, говорио је о амбицијама фестивала да стално поново поставља питање могућности мишљења о новом у савременим извођачким праксама, значај теоријске подршке у том погледу, као и потребе да се феномен новог (или радикалног, субеверзивног...) увек сагледава у њеном локалном контексту пре свега: оно што је радикално у Немачкој не мора да буде и у Кини и обрнуто.
Презентацију Битефа у Риму подржали су Министарство културе и информисања Републике Србије, Амбасада Републике Србије у Италији и Секретаријат за културу Града Београда.