O PREDSTAVI

Večna Rusija predstavlja kratak pregled nekoliko vekova istorije Rusije. Kuratorka i kritičarka Marina Davidova, zajedno sa scenografkinjom i umetnicom Verom Martinov i kompozitorom Vladimirom Ranevim, razvija performativni parkur nalik instalaciji, koji u prostoru prikazuje vezu između ruske istorije i sadašnjeg trenutka. Projekat pruža kratak ali blistav interludijum političkog, umetničkog i seksualnog buđenja koje je nastupilo posle revolucije 1917. godine. Zbog čega te ideje nisu mogle biti implementirane na duži period? Predstava pokušava da objasni varvarske promene sovjetskog socijalizma koji se, samo deset godina po završetku revolucije, transformisao u totalitarnu diktaturu, vešto sakrivenu iza komunističkih slogana. Štaviše, ona se bavi stogodišnjom čežnjom za Ruskim carstvom koje je postojalo pre revolucije. Pred nama izranja slika velike ruske utopije.

O AUTORKAMA

MARINA DAVIDOVA je pozorišna kritičarka, istoričarka i producentkinja, zaposlena na Institutu za umetničke studije kao Viši naučni saradnik. Istoriju zapadnoevropskog pozorišta predavala je na raznim univerzitetima, dok je na Ruskom državnom univerzitetu  za humanističke studije držala i brojne radionice pozorišne kritike. Autorka je monografije Ende einer Theaterepoche (2005), koja obuhvata poslednju deceniju ruskog pozorišta, i urednica knjige Istorija zapadnoevropskog pozorišta od renesanse do kraja XIX veka. Pozorišnu kritiku piše za dnevne novine Iswestja, radeći, pritom, i kao izvršni urednik časopisa TEATR. Davidova je umetnička direktorka moskovskog Net-Festivala, stalna kolumnistkinja portala Colta.ru, a 2016. bila je selektorka festivala Viner Festvohen. Dobitnica je niza nagrada, među kojima je nagrada „Stanislavski“ za najbolje književno izdanje. Večna Rusija njeno je prvo umetničko delo, nastalo u saradnji sa Verom Martinov.

 

VERA MARTINOV bila je na funkciji umetničke direktorke moskovskog Gogolj centra od 2012. do 2015. godine. Od 2015, otpočela je nezavisnu saradnju sa pozorištima, muzejima i galerijama. Godine 2016. postala je umetnička direktorka New Space Theatre of Nations. Osim što je jedna od osnivača pozorišta Dmitry Krymov Laboratory, ona je i njegov scenograf i kostimograf, a nastupa i kao glumica. Između 2012. i 2013. radila je u Votermil Centru Roberta Vilsona. Dobitnica je mnogobrojnih nagrada, među kojima su nagrada „Zlatna Triga“ na Praškom kvadrijenalu, nagrada na Edinburškom festivalu (sa pozorištem Dmitry Krymov Laboratory), kao i nagrada „Zlatna maska“ za najbolju scenografiju. Vera Martinov je predavala u studiju moskovskog pozorišta MHAT, na Ruskoj akademiji za pozorišne studije (RATI/GITIS), kao i u Britanskoj visokoj školi dizajna u Moskvi. Predstava Večna Rusija, koja je rezultat saradnje sa Marinom Davidovom, prvo je njeno delo za HAU Hebel am Ufer.

IZVODI IZ KRITIKA

Komemorativne ceremonije za rusku revoluciju nisu pokrenute u Moskvi nego u Berlinu. Sobe koje je Davidova kreirala zajedno sa umetnicima Verom Martinov i kompozitorom Vladimirom Ranevim evociraju istorijsku katastrofu i otvaraju utopijske puteve za bekstvo.

Kerstin Holm, Frankfurter algemajne cajtung

 

Predstava ukazuje na neopisivu moć koja je zavladala Večnom Rusijom. U samo deset predstava, male grupe gledalaca prolaze kroz ovu kompleksnu i prosvetljujuću instalaciju čiji je značaj preveliki da bi je video tako mali broj ljudi, i koja bi uskoro trebalo da bude prikazana i na nekom drugom mestu.

Tomas Irmer, Teater der cajt

 

Poput putovanja kroz vreme, prostor u kome je prikazana predstava Večna Rusija transformiše se iz carske trpezarije u haotično gradilište koje simboliše doba revolucije. Lutke careve dece leže na tepihu, a deblo lomi dragoceni porculan: tras!

Peter Laudenbah, Zidojče cajtung

 

Povezane teme