O PREDSTAVI

 

Danas se, ne prvi put u istoriji,  suočavamo sa situacijom u kojoj se antidemokratske sile legitimizuju demokratskim putem, osvajajući i stvarni i medijski prostor, te uspevajući da učine svoje stavove društveno prihvatljivim. Sa tih pozicija, zatim, one mogu na apsolutno legitiman način da svrgnu demokratiju i zavedu autoritarnu diktaturu. Do toga ne dolazi samo u Poljskoj ili Mađarskoj, već i u Nemačkoj. Predstavom Gorki, Frljić ima nameru da isprati političku logiku kako bi preispitao pozorište. Ali samo da bi prikazao mračnu stranu predstavničke demokratije: ako ona dopušta fašisoidnim partijama da uđu u parlament, vreme je da preispitamo demokratski sistem. Na 150. rođendan Maksima Gorkog, Frljić pokušava da ustanovi da li predstava Gorki može pozorištu „Gorki“ da pomogne da razume Alternativu za Nemačku. I da li Alternativa za Nemačku može da pomogne u razumevanju pozorišta „Gorki“. Ili obratno? Koja je svrha demokratije ako njeni protivnici mogu da izvode predstavu u njenom prostoru? I koja je svrha pozorišta ako njegovi protivnici ne mogu da izvedu predstavu u njegovom prostoru?

 

O AUTORU

 

OLIVER FRLjIĆ:

Oliver Frljić rođen je 1976. u Bosni i Hercegovini. Završio je filozofiju, religijsku kulturu i režiju u Hrvatskoj, a danas radi kao reditelj, autor, glumac i teoretičar širom Evrope. Predstave su mu donele nekoliko nagrada i poziva na međunarodne festivale među kojima su Viner festvohen (predstava Mrzim istinu!, 2010), kao i Festival nove drame u Hajdelbergu (komad Black Box Shoe, koji je režirao u pozorištu Šaušpilhaus u Dizeldorfu). Od 2014. do 2016. bio je na mestu umetničkog direktora Hrvatskog narodnog kazališta u Rijeci. Sa te pozicije početkom 2016. podnosi ostavku iz protesta prema kulturnoj politici Hrvatske. Oliver Frljić učestvuje u projektu Szenen-Wechsel (Promena scene, program fondacije Robert Boš), koji se realizuje pri pozorištu „HAU Hebbel am Ufer“. U junu 2017, Frljić gostuje u pozorištu „Maksim Gorki“ sa predstavom Kletva, baziranoj na delu Stanislava Vispijanskog. Premijera te predstave u pozorištu Teatr Powszechny izazvala je politički skandal i privukla pažnju međunarodne javnosti. Godine 2018, Frljić prvi put radi sa ansamblom pozorišta „Maksim Gorki“. Sa predstavom Gorki - Alternativa za Nemačku? Frljić sledi logiku politike u cilju preispitivanja pozorišta i demokratskog sistema.

 

IZVODI IZ KRITIKA

 

„Oliver Frljić u berlinskom Gorki teatru rastače AFD - desničarsku populističku i evroskeptičnu partiju. Obeležje  režije je avetinjsko: ono objašnjava da se kulturnjaci levice bave samim sobom, a radikalna desnica truje klimu. No, to ne može biti poslednja reč, pre svega ne u jednom od najvažnijih političkih teatara ove zemlje.“

Peter Laudenbah, Zidojče cajtung

 

„U poređenju s potresenošću kojom je književna branša reagovala na slučaj Telkamp (desno orijentisani nemački književnik)  ili na to da desni radikali mogu da učestvuju na sajmu knjiga, to što se u četvrtak događalo na pozornici Gorki teatra, može se nazvati prijateljskim govorom. Ne samo prijateljskim već i vedrim. Ima i sarkazma -  glumac Falilu Sek, na kraju devedesetminutnog komada, s prizvukom očajanja i bespomoćnosti sve glasnije dovikuje publici u gledalištu: Da li su fašisti ljudi!“

Doris Majerhenrih, Berliner cajtung

 

„Gorki - Alternativa za Nemačku,  svesno je rađena rafinovanije i zahvaljujući izraženoj samoironiji zanimljivije… Frljić se ovde svesno služi onim tipičnim, identičnim životnim kontekstima tamo zaposlenih protagonista, ali ne dokumentarnom već praskavom stereotipski igranom režijskom praksom Gorki teatra.“

Kristine Val, Der Tagesšpigl

Povezane teme