Филозофски театар

„Филозофски театар“ је пројекат који је започет у Хрватском народном казалишту у Загребу 2014. године и већ три године се одржава и у Народном позоришту у Београду. Основан је са жељом да се поново успостави блиска веза између филозофије и позоришта. Како напомиње покретач пројекта Срећко Хорват, „веза између филозофије и казалишта увијек је била јача него веза између филозофије и било којега другог медија. Најпознатија и најутјецајнија дјела Жан Пол Сартра недвојбено су његове драме, као што је и Бертолт Брехт промишљању радикалне политике приступио управо кроз казалиште и путем њега разрадио свој епски театар“. Позориште је такође увек било место за активно промишљање друштва и друштвених процеса, а „Филозофски театар“ отвара место за јавну дискусију, и то управо у Народном позоришту, што је у овом тренутку више него неопходно. У том смислу Хорват напомиње: „Ако из казалишта не изађемо као другачији људи, чему онда још уопће казалиште? И зашто уопће још ићи у казалиште ако не очекујемо да ће нам се нешто догодити, да ћемо нешто осјетити, да ћемо промијенити мишљење, да ћемо видјети себе и упознати друге.“ Позориште тако постаје место окупљања различитих друштвених структура које су позване да слушају предавања најпознатијих савремених филозофа, социолога, психоаналитичара, економиста, књижевника, који на различите начине говоре о данашњем тренутку и предлажу и промишљају друштвене реформе. Публика се у овом случају не третира као неми посматрач догађаја већ као активни учесник у јавној дебати која се отвара након сваког предавања.

 

У претходних неколико сезона на „Филозофском театру“ у Београду гостовали су италијански филозоф Франко Бифо Берарди, британски писац Тарик Али, хрватски филозоф Борис Буден,  бенедиктанска часна сестра Тереза Фуркадас, мађарски филозоф Г. М. Тамаш и, путем видео-линка, оснивач Викиликса Џулијан Асанж.

 

Ово ће бити прво издање „Филозофског театра“ у коме ће фокус бити позориште, а редитељ Оливер Фрљић и филозоф и активиста Срећко Хорват говориће о односу позоришта и тренутне  друштвенополитичке реалности.

 

СРЕЋКО ХОРВАТ, филозоф пореклом из Хрватске, али без сталне адресе и пребивалишта. Објавио је више од десет књига преведених на више од 15 језика. Његове најновије објављене књиге су Subversion! (Zero Books, 2017); The Radicality of Love (Polity, 2015) - Радикалност љубави; Welcome to the Desert of Post-Socialism: Radical Politics after Yugoslavia (са Игором Штиксом, Verso, 2015) - Добро дошли у пустињу постсоцијализма; What Does Europe Want? (са Славојем Жижеком, Columbia University Press, 2014) - Шта Европа жели?. Редовно објављује за часописе The Guardian и Der Spiegel, даје изјаве за Al Jazeeru и многе друге светске медије. Био је један од оснивача Subversive фестивала у Хрватској (од 2008-2013), а тренутно уређује и води „Филозофски театар“ при ХНК (од 2014), те је заједно са бившим министром финансија Грчке Јанусом Варуфакисом активан у покрету Демократија у Европи (DiEM25).

 

ОЛИВЕР ФРЉИЋ рођен је 1976. у Босни и Херцеговини. Завршио је филозофију, религијску културу и режију у Хрватској, а данас ради као редитељ, аутор, глумац и теоретичар широм Европе. Представе су му донеле неколико награда и позива на међународне фестивале међу којима су Viner festvohen (представа Мрзим истину!, 2010), као и Фестивал нове драме у Хајделбергу (комад Black Box Shoe, који је режирао у позоришту Шаушпилхаус у Дизелдорфу). Од 2014. до 2016. био је на месту уметничког директора Хрватског народног казалишта у Ријеци. Са те позиције почетком 2016. подноси оставку из протеста према културној политици Хрватске. Оливер Фрљић учествује у пројекту Szenen-Wechsel (Промена сцене, програм фондације Роберт Бош), који се реализује при позоришту „HAU Hebbel am Ufer“. У јуну 2017, Фрљић гостује у позоришту „Максим Горки“ са представом Клетва, базираној на делу Станислава Виспијанског. Премијера те представе у позоришту Teatr Powszechny изазвала је политички скандал и привукла пажњу међународне јавности. Године 2018, Фрљић први пут ради са ансамблом позоришта „Максим Горки“. Са представом Горки - Алтернатива за Немачку? Фрљић следи логику политике у циљу преиспитивања позоришта и демократског система.